Symfonische Blaasmuziek van hoog niveau in de Hervormde kerk

Zaterdag 1 juni jl. gaven de Koninklijke Harmonie Pieter Aafjes en de Koninklijke Sophia’s Vereniging uit Loon op Zand een prachtig concert in de Nederlands Hervormde kerk. Deze avond stond in het teken van toonkunstenaars uit de twintigste eeuw, want de symfonische blaasmuziek stond deze avond centraal. Slechts weinig orkesten durven het aan deze grote symfonische werken van o.a. een Rachmaninov of een Moesorgki te spelen. Deze werken zijn alleen weggelegd voor de grote symfonische blaas orkesten in Nederland. Daarnaast moet een dirigent achter deze grote werken staan. Beide verenigingen hebben jarenlang onder leiding gestaan van een groot voorvechter van arrangementen van de grote symfonische werken Heinz Friesen. Hij heeft beide orkesten muzikaal gevormd en tot grote hoogte gestuwd. Deze avond werd als eerbetoon aan de grote maestro georganiseerd. Zowel Pieter Aafjes als Sophia’s Vereniging hebben waardige opvolgers van deze muzikale grootheid. En dat werd zaterdagavond ten volle waargemaakt. O.l.v. Arjan Gaasbeek werden door het groot orkest van Pieter Aafjes de symfonische dansen no. 1 en 3 van Rachmaninov gespeeld. 25 minuten lang zaten de muzikanten op het puntje van hun stoel om deze technisch en muzikaal zeer moeilijke maar prachtige muziek uit te voeren.  Dirigent Arjan Gaasbeek heeft de afgelopen weken het orkest gemotiveerd als geen ander om deze twee dansen in te studeren en uit te voeren. Met prachtige soli van diverse instrumenten in het orkest en het resultaat mocht er zijn tijdens het concert, het publiek genoot van de uitvoering van deze dansen, die transparant, verfijnd maar ook soms vol vuur klonken. Een wel verdiende ovatie voor dirigent en muzikanten. Een rustmoment in het programma van Pieter Aafjes werd gebracht met het prachtige “Make our Garden Grow” van Bernstein, om vervolgens vol vivre de 3 Armeense dansen van Alfred Reed te spelen, waarin door de dirigent weer alles uit het orkest werd gehaald met een explosief slot. Na de pauze was het de beurt aan het symfonisch blaasorkest Sophia’s Vereeniging Loon op Zand o.l.v. Jos Schoevers. Een orkest dat ook al tientallen jaren tot de top van de blaasorkesten in Nederland behoort. Net als Pieter Aafjes is ook hun repertoire zeer divers. Naast de speciaal voor blaasorkest gecomponeerde werken spelen ook zij bewerkingen van grote symfonische composities. Dit werd deze avond ook ten gehore gebracht, ze openden hun programma met Flying Jewels van James David. Onmiddellijk was te horen wat een kwaliteit dit orkest had. In de Première Rhapsody van Claude Debussy excelleerde Madeleine den Braven als solist virtuoos en prachtig van toon op klarinet. Presentator Rob van Tuil die weer op professionele wijze uitleg gaf over de te spelen werken, kondigde als laatste werk de Schilderijen van een Tentoonstelling van Moesorgski aan. Orkest en dirigent namen het publiek 35 minuten mee in een wandeling de “Promenade” genoemd, langs de 10 schilderijen van kunstenaar Viktor Hartman. Moessorgski die in 1874 de herdenkingstentoonstelling over Hartman bezocht, kwam op het idee de indrukken van de tentoonstelling in muziek om te zetten. Het werd een rijk gevarieerd werk, waarin het thema de Promenade tussen de meeste schilderijen terugkeert. Met als magistraal en majestueus slot het 10e schilderij “De grote poort van Kiev. Waarin dirigent Jos Schoevers het orkest tot grote hoogte bracht en de kerk op zijn grondvesten deed schudden. Een daverende staande ovatie was de welverdiende beloning voor orkest en dirigent. Waarmee een einde kwam aan een geweldige avond van een muzikaal zeer hoog niveau vol symfonische blaasmuziek.

 

 

 

 

 

Geef een antwoord